زندگي سياسي ائمه ي معصومين عليهم السلام(6)
زندگي سياسي ائمه ي معصومين عليهم السلام(6)
زندگي سياسي ائمه ي معصومين عليهم السلام(6)
زندان ها و تبعيدها در زندگي ائمه عليهم السلام
برخورد تند ائمه عليهم السلام با خلفا
تندي و خشونت خلفا با ائمه عليهم السلام
استراتژي ائمه عليهم السّلام در طرح ادّعاها
يکي مسأله ي فدک است که هارون، يک وقتي براي اين که قضيه ي بني هاشم و ادعاهايشان را تمام بکند، به موسي بن جعفر گفت: «خُدَّ فدکاً حتي ارها اليک» (1)، محدودش کن، مشخصش کن، تا فدک را به تو برگردانم. حضرت باقر، اول امتناع مي کنند، بعد مي گويند: «لا آخذها الا بحدودها»(2) اگر حدود اصليش را بدهي، مي گيرم. بعد او مي گويد که بسيار خوب، حدودش را مشخص کن.
آن وقتي خيلي جالب است، حضرت برايش حدود معين مي کنند؛ حدودش اين است، «اما الحدّ الاوّل فعدن»، يک حد فدک، عدن است - حالا اين ها- مثلاً - در مدينه يا در بغداد نشسته اند و دارند با هم صحبت مي کنند- منتها اليه جزيرة العرب، «فتغيّر وجه الرّشيد»، رنگش متغير شد، « و قال ايها»، عجب! «قال والحدالثاني سمرقند»، حد دوم فدک، سمرقند است؛ «فاربدّ وجهه»، رنگش تيره شد! «والحد الثالث افريقية»، «فاسود وجهه»، صورت هارون الرشيد سياه شد، « و قال هيهه»! هه هه، عجب! چه حرفي!
«قال و الرابع سيف البحر، ممّا يلي الجزر و ارمينيه»، حاشيه ي درياها و آن جزيره ها و - مثلاً - ارمينيه حالا- ارمنستان- آن منتها اليه درياي مديترانه و آن جاها. «قال الرشيد فلم يبق لنا شيئا»، پس براي ما چه ماند؟ «فتحول الي مجلسي»، بلند شو، بيا سر جاي من بنشين! «قال موسي عليه السلام، قد اعلمتک انني ان حددتها لم تردها»، گفتم که اگر محدودش بکنم، تو آن را بر نمي گرداني، «فعند ذلک عزم علي قتله»، اين جا که شد، عازم شد که موسي بن جعفر را بکشد! اين داعيه ي موسي بن جعفر. و از اين قبيل داعيه ها در زندگي موسي بن جعفر، امام صادق، و امام هشتم، وجود دارد؛ که ان هم يک بحث قابل توجه است.
برداشت اصحاب ائمه عليهم السلام از خط مشي آنان
آن کسي که بلند مي شود، مي آيد و مي گويد: يابن رسول الله، چرا قيام نمي کني، در حالي که پانصد هزار مرد در فلان جا - خراسان - منتظر اشاره ي تو هستند، و حضرت با او مرتب چانه مي زنند، تا بالاخره به تعداد کمتري مي رسد، او چرا مي گويد قيام کنيد؟ آن افراد متعددي که مرتب به امام صادق مراجعه مي کردند- غير از جاسوس هاي بني عباس، آنها را نمي گويم؛ آن کساني که جاسوس بودند، از جواب امام معلوم مي شود که اينها جاسوسند. اما آن کساني که واقعاً جاسوس نبودند، از جواب امام مي شود فهميد که جاسوس نبوده اند -چرا مراجعه مي کردند؟
زراره که يکي از بزرگترين اصحاب امام صادق است، خدمت امام صادق مي آيد - اين روايت خيلي جالبي است - مي گويد: يابن رسول الله، يک نفر از اصحاب ما در کوفه، به يک نفر از دشمنان ما مديون است، و چون نتوانسته است قرض را بدهد، فرار کرده؛ شما بفرماييد که اگر اين قضيه، همين يکي دو ساله انجام خواهد گرفت، ما بگوييم اين فرد فراري بماند، تا ان شاء الله حکومت حق بيايد و مسأله، خودش به خودي خود حل بشود؛ اگر نه، زمان بيشتري طول مي کشد، اين بيچاره نمي تواند خيلي فراري بماند، ما جمع بشويم و پولش را جمع کنيم و بدهيم! حضرت جواب صريح نمي دهند که نمي شود.
حالا زراره، چرا بايستي اين طور خيال کند که همين يکي دو ساله قرار است يک کاري انجام بگيرد؟ يعني زراره آدم ساده دلي بود؟ با مسايل ائمه آشنا نبود؟!
زراره به يکي از اصحاب امام صادق- هنگامي که امام باقر وفات مي کردند، حالا يادم نيست کدام يک از اصحاب است، ابوبصير است يا کيست - مي گويد: « لا تري علي اعوادها غير جعفر»، روي منبرهاي خلافت، غير از جعفر کسي ديگر را نخواهي ديد. بعد مي گويد: وقتي که حضرت صادق رحلت کردند، من پرسيدم که چطور شد؟ گفت: بله، من استنباط خودم بودم که گفتم؛ يعني امام نفرموده بود- که حرف امام دروغ در نيايد- خوب، چرا زراره چنين اشتباهي را ممکن است بکند؟ اين، اشتباه است واقعاً، يا نه، از ادعاهاي ائمه و از آينده ي دنياي اسلام در مورد ائمه، يک چيز قابل توجه است؛ آنها همه شان منتظر بودند، و بدانيد که اصحاب ائمه - همه يا اکثر- منتظر بودند که خروج و قيام بشود، و حکومت حق به زودي تشکيل بشود؛ که داستان هاي مفصلي در اين باب هست. برداشت اصحاب ائمه از حرکات آنان، که همان انتظار خلافت است، اين هم يک فصل است که قابل بررسي است.
علّت بغض و خصومت خلفا با ائمه عليهم السلام
افراد عالم و متقي خيلي بودند؛ در همان زمان ائمه، کساني بودند - از علما- که معروف به علم و ورع و تقوا و زهد بودند، و خلفا هم سراغ اين ها مي رفتند و گريه مي کردند! منصور گفت که «کلکم يمشي رويد، کلکم يطلب صيد، غير عمرو ابن عبيد»، عمرو ابن عبيد را ديگر استثنا کرد. البته بنده در زندگي عمرو ابن عبيد ديدم که نخير، ايشان هم جزو همان مستثني منه است، «يطلب صيد» و اين هاست!
ازاين قبيل زياد بودند. آن کس که عملش زياد بود، تقوايش هم زياد بود، در بين مردم هم وجهه داشت- مثل ابو يوسف قاضي، مثل ابوحنيفه، حسن بصري، سفيان ثوري و از اين قبيل- رجال معروف به علم و تقوا و ورع که محبوب هم بودند، علم هم داشتند، تقوا هم داشتند، اما مدعي خليفه نبودند؛ خليفه، هيچ کار به کار اين ها نداشت، حسد نسبت به اين ها وجود نداشت!حسد نسبت به آن کسي است که ادعايي دارد؛ آن که ادعايي ندارد، چه حسدي؟! آن ادعا چيست؟
بنابراين حسد کافي نيست. اين هم يک بحث است که بد نيست مورد توجه قرار بگيرد.
معارضه ي اصحاب ائمه با دستگاه خلافت
معلي ابن خنيس، وقتي مردم در ايام عيد براي نماز به صحرا مي رفتند، با لباس ژوليده و سر و روي ژوليده به بيابان مي آمد، بعد اشک مي ريخت، فرياد مي کشيد و مي گفت: «اللهم ان هذا مقام اولياءک»، اين چيزي که اين ها غصب کردند، جاي اولياء تو است - فرياد مي کشيد، علناً مي گفت - اين هم قابل تحقيق و بررسي است که اين ها چرا اين حرکات تند را داشتند.
حالا ما مي بينيم متأسفانه معلّي ابن خنيس را آن چنان بمباردمان تبليغاتي کردند - اين يار ديرين امام صادق و شهيد بين يدي ولي الله را - که حضرت به خاطر او، با داود بن علي قطع رابطه کردند و او را لعن کردند؛ و داود بن علي به خاطر قتل معلّي کشته شد، و حضرت فرمودند: «معلي لا ينال درجته الا بما نال من داود بن علي ». اين آدم را به عنوان اين که راوي درست و حسابي نيست، متهمش کردند؛ و بنده دسته همان خباثت بني عباس را در اين گونه کارها مي بينم- که چهره هاي برجسته ي تشيع را اين طور از دور خارج کنند - اين هم يک مسأله است که قابل بحث است.
مسأله تقيّه
بعد حضرت مي گويند: «هذا ابوحنيفه و له اصحاب»،(6) هذا فلان له اصحاب؛ کسي به کار اين ها کاري ندارد. من هم فرزند پيغمبر هستم، زير پوشش قرآن و حديث و معارف مي توانستم اصحابي داشته باشم، کسي به کار من کار نداشته باشد. شماها مي رويد، به اين جا و آن جا مي گوييد، کتمان اسرار مرا مي کنيد، اين قدر براي ما مشکل درست مي کنيد!
اين فرمايش امام صادق است، که اين هم يک بحث ديگر است؛ و بحث تقيه هم بحث مفصلي است. به هر حال، اين يکي از آن موضوعات بسيار مهم زندگي ائمه است- مسأله ي مبارزه و جهت گيري سياسي - آنچه که بنده عرض کردم، يک صدم آن چيزي است که در اين زمينه ها مي توان گفت؛ و اميدوارم خداي متعال توفيق بدهد برادراني که علاقه ي به اين کار دارند، دنبال اين مسأله را بگيرند.
بنده کار زيادي کردم، متأسفانه امروز فرصت نمي کنم آن کارها را جمع بندي کنم؛ مجالش را ندارم. اي کاش که صاحب همت هايي پيدا بشوند، اين کار را دنبال کنند، ادامه بدهند؛ و زندگي سياسي ائمه عليهم السلام، جمع بندي شده، به دست مردم برسد، و ما بتوانيم زندگي را به عنوان درس و الگو در اختيار داشته باشيم، نه فقط به عنوان يک خاطره ي جاودانه.
پينوشتها:
1-بحار الانوار، ج 48، ص 144.
2- بحار الانوار، ج 48، ص 144.
3-نساء/ 54.
4- بحار الانوار، ج 46، ص 144. [کفرنا بکم و بدانبيننا و بينکم العداوة و البغضاء].
5-قبلاً آورده شده.
6- بحارالانوار، ج 72، ص 74 [هذا ابوحنيفه له اصحاب و هذاالحسن البصري له اصحاب. . . ].
شخصيت و سيره ي معصومين(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامي(جلد 7)
( شخصیت و سیره امام زمان (علیه السلام))
،ناشر موسسه فرهنگي قدر ولايت - 1383
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}